Joris Quik, 08 mrt 2022

Digitalisering in de bouw, kan dat ook voor het aansluitingsproces van de NUTS voorzieningen?

In de bouwwereld wordt al volop digitaal gewerkt. Het maken van bouwkundige tekeningen gebeurd allang niet meer op het tekenbord met inkt en een liniaal. Digitalisering zorgt ervoor dat bouwkundige tekeningen in een handomdraai worden gemaakt en 3D worden weergegeven. Digitaal werken betekent echter niet perse dat het specifieke onderdeel sneller zou moeten gaan. Ook sneller en makkelijker informatie delen of uitwisselen is ‘digitaal werken’.

Versnelling

Covid-19 heeft gezorgd voor een stroomversnelling met betrekking tot het digitale werken. Samenwerken doen we nu letterlijk op afstand door middel van digitale apparatuur. In no time wordt er een Teams meeting ingeschoten om met elkaar te overleggen. Er worden tekeningen en planningen met elkaar gedeeld en werkoverleggen gepland in grote groepen. Twee jaar geleden leek dit nog een ondenkbaar, tijd om na te denken en efficiënt te werken was er niet, het was een kwestie van gewoon doen.

Overzicht

Het aanvragen van nutsaansluitingen gebeurt al geruime tijd digitaal. Het volgen van de aanvraag van de nutsaansluiting(en) gebeurt helaas nog niet digitaal. Als bouwer en aanvrager zou je willen dat je in één overzicht goed op de hoogte wordt gehouden. Een duidelijke en overzichtelijke tijdlijn zou daar een uitkomst in zijn. Het bekende track & trace systeem. Deze informatie zou je snel met je betrokken collega’s willen delen. Vooral handig wanneer je meerdere bouwprojecten onder je hoede hebt die de nodige aandacht vergen.

Collega’s die, wanneer het ze uitkomt, het overzicht kunnen bekijken en zodoende in één oogopslag de status van een aansluiting kunnen zien en volgen. Dat scheelt een hoop memo’s, mailtjes en belletjes.

Digitaal werken in het aanvraagproces van de nutsaansluitingen bespaart je kostbare tijd die je aan andere bouwkundige zaken kunt besteden. Met een gebrek aan technisch personeel is dit een mooie gedachte.

Nutaan

Nutaan heeft een tijdlijn ontworpen die de aanvrager van de nutsaansluiting(en) in staat stelt om het aanvraagproces stap voor stap te volgen. De tijdlijn is zichtbaar in het Nutaan platform. Kennis en informatie over de status van een aansluiting zijn makkelijk in te zien en te volgen voor meerdere personen binnen jouw bouworganisatie. Zelfs je opdrachtgever kan hierin meekijken. Als aanvrager hoef je niet telkens informatie te delen, je geeft simpelweg meerdere personen de rechten om de aanvraagstatus in te zien op ieder willekeurig moment. Een mooie tijdbesparing wanneer je meerdere bouwprojecten hebt waar meerdere aansluitingen in zitten. Het mooie van Nutaan is dat het landelijk werkt. Daarmee maakt het niet uit of je een aansluiting in Groningen, Amsterdam, Middelburg of Maastricht aanvraagt. Voor jou als aanvrager blijft het hetzelfde werken. Nutaan brengt de bouw en infra digitaal bij elkaar samen. Benieuwd wat Nutaan voor jou of jouw bedrijf kan betekenen? Kijk dan op de website van Nutaan en vraag een online demo aan van 15 minuten!